استاد عارف ربیعیان

برترین دبیر درس شیمی کنکور کشور مدرس شبکه های صداو سیما(اوج یادگیری.یادگیری آسان.کنکور آسان است)

استاد عارف ربیعیان

برترین دبیر درس شیمی کنکور کشور مدرس شبکه های صداو سیما(اوج یادگیری.یادگیری آسان.کنکور آسان است)

  • ۰
  • ۰

چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم؟

دانستن اینکه چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم به موفقیت ما در کنکور کمک می‌کند. همان طور که می دانیم کنکور یک مارتن است و باید بتوانیم آمادگی خود را تا پایان مسابقه حفظ کنیم؛ به همین دلیل مهارتهای درس خواندن و به ذهن سپردن نقش مهمی در کسب رتبه برتر و قبولی در رشته موردنظرمان دارد.

 

در این مقاله سعی می کنیم توضیح دهیم که چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم با انتشارات  گیلنا راه باشید.

 

چرا خلاصه نویسی و یادداشت برداری مهم است؟

معمولا برای کنکور از مهر ماه سال قبل شروع به درس خواندن می کنیم. حجم مطالب زیاد است و ما باید بتوانیم در مدت چند ماه، درسهای سه پایه تحصیلی را بخوانیم و مرور کنیم.

 

اگر در این مدت محدود، درسها بارها مرور نشوند وارد حافظه بلندمدت ما نمی شوند و نمی توانیم در جلسه کنکور آنها را به یاد بیاوریم. ازطرفی اگر بخواهیم هر درس را بارها دوره کنیم، در این زمان کم، کار سختی است.

 

یکی از بهترین راهکارها برای مرور و تثبیت درسها این است که بدانیم چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم.

 

ما می توانیم خلاصه های نوشته شده را در زمان کوتاهتری بارها مرور کنیم. همچنین می توانیم یادداشتهای کوچکی را همراهمان داشته باشیم و در مسیر رفت و آمد یا در جاهایی مثل مطب دکتر، مهمانی یا هر جایی که کمی فرصتی برای مطالعه داشتیم، آنها را بخوانیم.

 

خلاصه نویسی تمرکز ما را هنگام مطالعه بیشتر می کند و باعث یادگیری آسان و بیشتر ما می شود.

 

نکات مهمی درباره اینکه چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم

چه زمانی خلاصه نویسی کنیم؟

اگر بخواهیم تمام درسها را خوب حفظ کنیم و بعد از اول شروع به خلاصه نویسی کنیم، زمان زیادی را از دست می دهیم و نمی توانیم از فواید خلاصه نویسی استفاده کنیم. از طرفی وقتی برای بار اول مطلب را می خوانیم، نمی توانیم خلاصه نویسی خوب و مناسبی داشته باشیم.

بهترین زمان برای خلاصه نویسی و یادداشت برداری وقتی است که یک بار درس را خوانده ایم، کلیات مبحث را متوجه شده ایم و به تسلط نسبی رسیده ایم.

 

بهتر است در طول سال تحصیلی و همزمان با درسهای هفتگی مدرسه، هر درسی را که یاد می گیریم، خلاصه ای از آن تهیه کنیم. به مرور می توانیم یادداشتهای خود را تکمیل کنیم.

 

شاید پس از مدتی که به آن درس مسلط شدیم، بخشهایی از یادداشتهایمان را کاملا حفظ باشیم و نیازی به مرور آن نداشته باشیم. می توانیم آن بخشها را به تدریج و تا زمان کنکور، حذف کنیم تا ضروری ترین مطالب در یادداشتهای ما باقی بمانند.

 

در درسهای مختلف چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم؟

هر درسی را باید به شیوه متفاوتی خلاصه برداری کنیم. درس مهمی مثل زیست شناسی، پر از نکته است و مطالب آن پیوستگی زیادی با هم دارند. برای خلاصه نویسی زیست می توانیم از روشهایی مثل نمودار درختی استفاده کنیم. به دلیل اهمیتی که شکلهای کتاب زیست دارند، حاشیه نویسی در کنار هر شکل بهتر است؛ چون می توانیم همزمان نکات را بخوانیم و شکل را هم یاد بگیریم.

 

برای درسهایی مثل هندسه و فیزیک نوشتن فرمولهایی که معمولا از یاد می بریم، مفید است.

 

در طول سال، نکات مهمی را که معلم در کلاس تذکر می دهد، یادداشت کنیم تا بعد دوباره آنها را بخوانیم. هر بار که تستهای مبحثی را می‌زنیم، نکته ای توجه ما را به خودش جلب می کند. متوجه می شویم طراحان سوال از کدام بخشها، تستهای بیشتری طرح می کنند یا ما در کدام قسمت، ضعف بیشتری داریم. بهتر است نکات تستی هر مبحث را در کتاب، کنار همان مبحث بنویسیم و با هر بار خواندن آن بخش، یادداشتهای خود را هم دوباره مرور کنیم.

برای اینکه بدانیم چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم، چند تکنیک را با هم مرور می کنیم.

 

تکنیکهای خلاصه نویسی

  • استفاده از فلش کارت و فیش نویسی: برای درسهای حفظ کردنی و به‌ ویژه زبان، می توانیم از فلش کارت استفاده کنیم. می توانیم لغتهای زبان را همه جا همراه خود داشته باشیم و در طول روز مرور کنیم یا فیشها را به دیوار اتاقمان بچسبانیم تا جلوی چشممان باشند.
  • تیترنویسی: برای به یاد آوردن بخشهای مختلف یک مبحث به ویژه در درسهای عمومی و حفظ کردنی کاربرد دارد.
  • حاشیه نویسی: برای بعضی از درسها بهتر است یادداشتها را در حاشیه خود کتاب بنویسیم تا موقع مطالعه آن بخش، یادداشتهای خود را هم بخوانیم.
  • هایلایت کردن نکات مهم: می توانیم زیر نکات مهم را خط بکشیم. استفاده از رنگهای مختلف برای نشان دادن مفاهیم متفاوت، آنها را در ذهن ما ماندگارتر می کند.
  • از یادیارها می توانیم برای به خاطر سپردن اسامی استفاده کنیم؛ مثلا نام شعرا یا کتابهای یک شاعر، نامهای موجود در کتاب تاریخ و جغرافیا، عناصر جدول تناوبی و سایر مطالب. با دانستن اینکه چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم، می توانیم رمزهایی برای یادآوری آن مطلب برای خودمان طراحی کنیم و یا با حروف اول آن اسامی، یک کلمه بسازیم که در ذهنمان بماند.
  • نقشه ذهنی: این تکنیک برای مباحث پیچیده بسیار مناسب است. نکته اصلی درس را در وسط کاغذ بنویسیم و آن را در یک دایره قرار دهیم. سپس مطالب مرتبط با آن مانند علتها، افراد مرتبط، مواد شیمیایی مرتبط یا هر موضوع دیگر را در دایره هایی در اطراف آن قرار دهیم و همه را با خطی به دایره مرکزی وصل کنیم. هر دایره خودش به بخشهای مختلفی تقسیم می شود. این کار را تا جایی ادامه می دهیم که به تمام جنبه های آن موضوع پرداخته باشیم.
  • روش کرنل و چارت بندی از دیگر تکنیکهای خلاصه نویسی و یادداشت برداری هستند.

چند نکته تکمیلی برای خلاصه نویسی و یادداشت برداری

  • بهتر است یادداشتهایمان مرتب و تمیز باشد تا موقع خواندن آنها سردرگم نشویم.
  • همه مطالب کتاب را دوباره در یادداشتهایمان ننویسیم. قرار است مطالب را خلاصه کنیم تا بتوانیم در زمان کمتری آنها را دوره کنیم.
  • نیازی نیست جملات را کامل بنویسیم. در اکثر مواقع نوشتن کلمات کلیدی کافی است.
  • برای بعضی از درسها، خلاصه نویسی آماده وجود دارد. سعی کنیم یادداشتها را به زبان خودمان بنویسیم تا موقع مرور، بهتر متوجه مطالب شویم.
  • هر روش خلاصه نویسی و یادداشت برداری که برایمان راحت تر است را انتخاب کنیم.
  • می توانیم از خودکارها یا مدادهای رنگی برای تنوع یادداشتهای خود استفاده کنیم؛ اما زیاده روی در این کار، تمرکز ما را از بین می برد.

برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه با مشاورین کنکور آسان است همراه باشید.

 

جمع بندی

خلاصه نویسی یک مهارت است که باید یاد بگیریم. برای اینکه بدانیم چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم می توانیم از تجربه اساتید و مشاوران استفاده کنیم.

 

خلاصه نویسی، وقت تلف کردن نیست؛ بلکه کمک می کند بازدهی مطالعه ما بیشتر شود و مطالب را عمیق تر یاد بگیریم.

 

فراموش نکنیم فقط ساعتهای طولانی درس خواندن باعث موفقیت ما نمی شود؛ بلکه باید بدانیم چطور باید با راندمان بالا درس بخوانیم و از زمانمان بهترین استفاده را ببریم.

  • ۰۲/۰۳/۱۰
  • عارف ربیعیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی